måndag 8 september 2014

Vänlighet, värme, humor, sorg

En viktig del i min skrivprocess har jag sysslat med idag - tänkandet. Och vandrandet. Runt runt i Lund. Runt runt mellan de världar, personer och berättelser som finns i mitt huvud. Runt runt mellan platser som är bra att tänka och att skriva på. Fontänen vid universitetsplatsen, UB1, Solcenter, Gerdahallens café, stadsbiblioteket, Botaniska trädgården. Som vanligt saknas hemma och skrivhörnan. Har bara lyckats sitta där en enda gång. 


Inga beslut tagna än om vad som ska skrivas härnäst. Något med rubbad humor tror jag. För herregud vad man skrattar sällan. I alla fall jag. Idag har jag t.ex. skrattat noll gånger. Igår var det inte många fler. Men så började jag titta på Derek på Netflix. En serie med Ricky Gervais. Den är fantastisk. Rolig, rörande, varm. Handlar om livet på ett vårdhem och om vänlighet. "Vänlighet är magi", som Derek säger. Så det vill jag också ska finnas i mitt skrivande, vänlighet. Vänlighet, värme, humor och en gnutta sorg.

2 kommentarer: