måndag 22 september 2014

Snodden och Månkatten - tankar kring

Snodden och Månkatten är en kapitelbok tänkt för nya läsare, 6-9 år ungefär. Det handlar om två flickor och deras mamma som flyttar till ett nytt hus. Och en mystisk katt. Än så länge är det tidigt i processen och jag skriver ganska planlöst. Jag klarar inte att planera i förväg med synopsis och så. Då säckar allt ihop som ett korthus. 

Skrivandet måste inledningsvis vara en lek, en slags gåta. Jag skriver på tills jag når en gräns då jag känner att nu måste jag sätta mig ner och ta reda på vad det hela går ut på. Då planeras det, berättarkurvor ritas upp, personer kommer till eller försvinner. Sedan skriver jag om och om igen tills berättelsen är färdig. På vägen förenklar jag, hittar rätt ord där fel ord använts, slipar oslipad dialog osv. Det är kanske ett kaotiskt sätt att arbeta på men jag har testa mig fram till det som funkar bäst för mig.

Jag är alltså osäker på vad som kommer att hända härnäst i berättelsen. Temat är något/några av följande (tror jag) ensamhet, fantasi, att vara på flykt från något, utsatthet.

En fråga som jag grunnar på nu är om Månkatten är en talande katt eller inte. Magisk realism eller bara realism? Jag vet dock hur det slutar, vart Snodden är på väg. Saker dyker upp på skrivvägen, saker som jag inte såg komma, mycket kan ändras, rent av hela berättelsen. Det är det som är det roliga med att skriva.

Jag grunnar även på var pappan är. Finns det ens en pappa? Har han något med flytten att göra? Vad är de på flykt ifrån? Är de på flykt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar