torsdag 27 februari 2014

Recension/lektörsomdöme i BTJ-häftet av Ett monster med snurrig päls

Recension/lektörsomdöme av Ett monster med snurrig päls i BTJ-häftet som går ut till alla bibliotek. Det går inte att läsa texten där om man inte är registrerad som bibliotek eller liknande så jag smäller in delar av texten här.

"Denna fantasifulla monsterberättelse lockar nyfikenheten redan vid första anblicken med sitt vilda och yviga uttryck. Historien är skriven med klurig humor på rimmad vers i bästa nonsenstradition, och tillsammans med de energifulla illustrationerna i blandteknik växer den till ett varmt och mångtydigt äventyr. (...) Rimmen flyter så rytmiskt och mjukt att högläsningen av verserna känns verkligt lustfylld. Med ett finurligt samspel mellan texten, layouten och de djärvt utförda illustrationerna uppstår en underbar humor, dramatik och sagokänsla. Denna charmfulla bok rymmer med sin nyskapande stil mycket att utforska för såväl små som stora läsare, den kan bli en riktig högläsningsfavorit! (...)"
- Boel Peterson, BTJ-häftet.

6 kommentarer:

  1. Åh Rikard! GRATTIS - igen!! Detta är bara början!:)

    SvaraRadera
  2. Det här är inte början till slutet utan slutet till början ... Eller är det tvärtom?

    SvaraRadera
  3. Den var knepig för en trött omtumlad vårhjärna! Början till början kanske?

    SvaraRadera
  4. Kanske. Jag har själv aldrig riktigt fattat.

    SvaraRadera
  5. Vad bra den var! Tack! Jag kan knappt bärga mig innan jag får läsa den för systersonen Kalle, snart 4 år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar den. Du kanske kan tonsätta den?

      Radera