tisdag 10 juni 2014

De små sakerna och Den glada tanken

När man drabbas av mental ohälsa (som det så prydligt kallas) så är det i slutändan de små sakerna som får en att hitta tillbaka. Eller tillbaka och tillbaka. Jag vill nog hellre bli ännu bättre eller i alla fall annorlunda. De små sakerna som att komma ihåg att andas, att äta sunt, att motionera dagligen, att vistas i naturen och kanske viktigast, att vara här och nu.

Och nyligen har jag börjat bryta tankebanor eller dysterkänslor med hjälp av ett enkelt trick. När mörka tankar eller känslor dyker upp så bryter jag dem direkt med en happy thought och en knackning på huvudet där mörkret uppstod. Egentligen ska man tänka på en plats där man mår bra men det funkar bättre för mig att tänka på något roligt. I mitt fall - Inspector Clouseau. Enkelt och väldigt effektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar