lördag 25 maj 2013

På skrivarhörnsfronten mycket nytt

Det händer saker i skrivarhörnan. Vad för saker? Mest har det en tendens till att papper, block, pennor, böcker, kluriga smågrejer och krafs teleporterar dit. Ingen vet hur det går till. Och nu även en stråhatt.

Nu med hatt.
Och även skrivsaker.

Snurriga pälsen: Träffade illustratören i veckan och såg de första bilderna. Mycket knasigt och fint blir det. Pillat lite med texten men inga egentliga ändringar. Det är väl bara ett ställe där rytmen känns ... ja ... konstig.

Månkatten: Skriver förstamanus. Började med det under skrivarhelgen men fick ta ett steg tillbaka. Jag hade tydligen glömt bort att jag inte trivs med att skriva förstamanus direkt in i datorn. Nä, för hand i en anteckningsbok ska det vara. Och vem vill inte skriva i böcker som ser ut så här:

Franska, perfekta för Månkatten.
Och det där med att ha handlingen helt klar, i detalj, innan man börjar skriva förstamanus. Det kommer jag inte att göra om. Det blev plågsamt. Jag satt nästan mest och tittade på klockan. Och jag fick verkligen tvinga mig att sätta mig att skriva. Urk. Och tvi. Skrivandet måste börja som en lek ur bara en bild eller en mening eller en känsla. Och skriva på dator? Nej tack. Jag känner mig ofri och får inget flyt. Redaktörsmonokeln åker på direkt. Nej, datorn kommer först när omskrivandet börjar. Då är den oslagbar.

Annars? Jo tack. Skalbaggen Superhjälte föddes under skrivarhelgen. Så det och anteckningsböckerna ovan var nog det bästa som hände under skrivarhelgen.

"Men skalbaggen du är ju så liten."
"Snack! Här ska röjas."


2 kommentarer:

  1. Herr Ask! Snart kommer ännu mer nytt på skrivbordet. Och det låter grymt bra att du gillar att leka för det är precis vad jag har börjat göra med E och G. Håll utkik i mailen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hållit utkiken. Och EoG studsar snart tillbaka. Roligt!

      Radera