lördag 18 maj 2013

Inferno vs Månkatten

Jag har skrivarhelg. Bara jag och datorn. Österlen var det tänkt. Istället befinner jag mig nu i ett litet rum i Lunds centrum. Bara trettio meter från där August Strindberg under säg Trias en gång bodde och då tydligen skrev Inferno.

"Inferno" var det, ja.
Jag gick precis förbi det där huset och försökte föreställa mig att Strindberg också gick just här just nu fast för 2000 år sedan. Även han hade precis varit ute och ätit kvällsvard, säg pizza. Okej inte pizza då, sill eller något och nu skulle tillbaka in och skriva. Gick väl så där. Strindberg hade sitt universum. Jag har mitt. Inferno vs Månkatten (som berättelsen delvis heter som jag skriver förstamanus till).

4 kommentarer:

  1. Men vad hände med Österlen?!

    SvaraRadera
  2. Jag fick Österlenfrossa. Det finns någon slags sorg på Österlen och en frid. Och jag som är uppvuxen i nordvästra Skåne fixar inte alltid det. Kanske är det något med ljuset och havet. Eller så är det bara min egen dagsform.

    SvaraRadera
  3. Någon slags sorg och en frid. Poetiskt.

    SvaraRadera
  4. Det där var intressant! Jag har också Österlenfrossa. Jag vågar mig inte dit alls numera. Man vet ju att det är fint där och att man som Skåning och naturvän borde vara där ofta, men det går liksom inte. Jag reser kors och tvärs i världen och jag kan få för mig att åka till Värmland på en fyradagarsledighet, men till Österlen vågar jag mig inte...

    SvaraRadera