måndag 7 oktober 2013

Dagarnas skum

Dagarna flyter bara ihop. Redan en bra bit in i oktober. Fint väder i alla fall. Försöker skriva, läser en del. Försöker ta beslut men allt är en röra. Skrivandet och läsandet är viktigt så mycket vet jag. Men vad är det jag vill? Varför? Vem är jag? Egentligen?

Tar långa promenader. Runt runt i Lunds centrum. Sådant som jag påstått vara viktigt, kanske är det bara skum. Om jag borrar mig ner till kärnan, om det skulle gå, vad består denna av? Allt är en röra.

Plötsligt vill jag skriva om kärlek. Men hur? Varför inte om döden? Det försökte jag en gång. Det blev inte som jag tänkt. Tidigt i mitt skrivande liv förstod jag att min fantasi, mitt inre rörde sig i barnets värld. Det var detta som var mitt kall om man så vill. Jag ville inte acceptera det. En slags skam föll över mig. Varför? Det är sådant som flyter upp ur röran. En del är skum men annat är, måste vara, vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar