måndag 4 mars 2013

Astrid och influensan

Har åkt på otrevlig influensa modell gris eller så. Man kan aldrig så noga veta med influensor. Nu är jag bättre tack och lov. Och de dagar jag orkade öppna ögonen har jag läst. Bland annat Astrid Lindgrens Madicken. Och till och med sett filmerna. Och vilka filmer sen!

Astrid Lindgren var ju inte bara författare och innan det sekreterare utan även förlagsredaktör på Rabén & Sjögren under många år. Eller rättare sagt var ansvarig för barnboksutgivningen. Finns så klart mycket att lära av hur Astrid skrev barnböcker men även hur hon skrev refuseringsbrev. Här är ett till Barbro Lindgren.

2 kommentarer:

  1. Gött att du är på benen igen! Dina inlägg om refuseringsbrev inspirerar mig så till den grad att jag måste börja bläddra i mina gamla pärmar, tror jag...jag har ju också fått ett och annat genom åren:)

    SvaraRadera
  2. Jag har än så länge enbart fått standardvarianten av refuseringsbrev. Möjligen hade det lagts till "fantasifull" till standardtexten från något förlag när jag testade ett bilderboksmanus för en fem år sedan.

    SvaraRadera