söndag 24 februari 2013

Alla dessa vackra böcker

Jag gillar böcker. Under många år köpte jag på mig ett hutlöst antal i en hutlös takt. Säkert en tjugo - tjugofem nya böcker per månad. Det gör jag inte längre. När ska man hinna läsa dem alla? För 2012 ser min läslista ut så här:
  1. Elias Portolu av Grazia Deledda
  2. Sherlock Holmes vs Moriarty av Arthur Conan Doyle
  3. Born to Run av Christoffer McDougall
  4. Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Haruki Murakami
  5. Nio noveller av JD Salinger
  6. Beowulf av R Nye
  7. Ödets svärd av Andrzej Sapkowski
  8. Alla dessa vackra hästar av Cormac McCarthy
  9. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole
  10. En hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon
  11. Lennart Lordis loggbok av Tove Berggren
Elva böcker alltså på ett helt år. Det går långsamt här.

2 kommentarer:

  1. Ah, du är en sån som gör listor! Och på den här finns min bok med!:) SPF (förkortning av shit pommes frites, som Lordi&Co säger). Har ett boktips jag tror skulle passa dig: Långsamhetens lov - eller vådan av att åka moped genom Louvren, av Owe Wikström. Den står i min bokhylla också. Oläst.

    SvaraRadera
  2. Ah! Den ska jag kolla upp. Och listor, jag gillar att sortera saker. Kanske för att jag tycker om samlande på något sätt. Sällan är dock listorna av den här typen, något som jag har gjort. De är attgöralistor eller villgöralistor. Sedan brukar jag på sin höjd göra en eller två av sakerna på dessa listor. Det är alltså inte därför jag gör dem. Helvetet är tapetserat med attgöralistor sägs det, så det är väl där de hamnar.

    SvaraRadera