fredag 22 mars 2013

Tre böcker i en och samma smäll

Läsandet gick trögt 2012 så nu har jag en ny lässtrategi. Inte en bok åt gången utan tre. Ologiskt kanske, då går det ju ännu långsammare. Strunt samma om det är smart eller inte. Man behöver leta sig nya vägar ibland. Tre helt olika böcker som jag varvar med. Känns bra än så länge. Jag började i förrgår.

Leif GW Persson Den som dödar draken.  Ibland ger jag mig ut på den nattgamla isen och läser något ur en genré som jag brukar undvika. En deckare alltså. Inköpt för en tia på en loppis. Jag har för övrigt Lef GW som bobblehead-docka i min skrivarhörna. Som inspiration och påminnelse. Kan Leif skriva, kan jag.

Stuart Horwitz Blueprint Your Bestseller: Organize and Revise Any Manuscript with the Book Architecture Method. Jag gillar att läsa konkreta skrivrådsböcker. Det här är absolut en sådan. Mycket spännande grepp hur man kommer vidare med en roman om man har kört vilse ut i björkskogen efter att ha skrivit en sådär etthundrafemtio sidor.

Tove Jansson Sent i november. Favorit i repris. Har säkert läst den tio gånger förut. Lika bra varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar