måndag 13 oktober 2014

Månkatten, Britt G och Modiano

Britt G Hallkvist-utställning i foajén till mitt kontor (UB1) idag. Fina grejer. Har nog läst hennes översättning av Biilbo (eller Hobbiten som nyare varianter kallas) ett tiotal gånger. Lika bra varje gång. Och bäst är versionen med Tove Janssons teckningar.


Jag skriver vidare på Snodden och Månkatten men har hamnat i en osäkerhetsvirvel. Snodden har äntligen träffat Månkatten på riktigt. Och vad händer då? Jag drar i olika trådar, fantasin snurrar iväg, men än har jag inte hittat rätt. Hur är Månkatten? Är han en typiskt arrogant katt eller vad? Varför har han sökt upp Snodden? Är det pga av gummibollen? Den mångula? Många frågor som jag söker svar på. Och en hel del av dem kommer jag inte veta svaret på. Utan det blir eventuella läsares uppgift. Jag tror som Modiano, att författaren i stora delar är blind inför sin text. Läsarna vet ofta mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar