måndag 7 april 2014

Vad ska man med en doktorsavhandling?

Det rensas ut här. Gamla skelett ur diverse garderober och byrålådor. Min doktorsavhandling till exempel. Eller snarare det som var tänkt att bli min doktorsavhandling. Ämne: geologi. Rent av berggrundsgeologi. Rent av om bergarten syenit.


Upp och ner. Ner och upp. Resterna av en doktorsavhandling.
Det blev aldrig någon Dr. Ask av mig. 1997 är sista året då jag jobbar med de här spännande titulerade artiklarna:
  • Geochemistry of the Mesoproterozoic Skåne syenites and Gumlösa-Glimåkra granites, Skåne, Southern Sweden
  • Petrogenesis of the Mesoproterozoic Vaggeryd syenite, southern Sweden
  • Timing and origin of early Sweconorwegian magmatism, southern Sweden
De två första var i stort sett färdiga att skickas in till vetenskapliga tidskrifter. Nu minns jag inte varför jag inte gjorde det. Trean var tänkt som en grande finale med högtflygande teorier om hur syeniterna hade bildats. Nu missar världen dessa sluga, djärva tankar. Tyvärr, tyvärr. För nu sysslar jag med helt andra saker. Tändsticksasksamlingar, till exempel.

2 kommentarer:

  1. Vilka underbara titlar! Och som du vet... släng ingenting! Av gamla ord kan du bilda nya!!

    SvaraRadera
  2. Visst är de spännande! Och geologin kommer jag säkert använda i skrivandet på något sätt, någon gång.

    SvaraRadera